Ekumeniczna parodia z Krzyża Świętego

Posted: 27/09/2013 in ekumenizm
Prawosławie, bolszewizm i rzymski katolicyzm łączy ekumeniczny krzyż.

Prawosławie, bolszewizm i rzymski katolicyzm łączy ekumeniczny krzyż. Hajnówka, cmentarz radziecki.

Ostatnimi laty w Polsce, a w szczególności przy jej wschodniej granicy, stało się bardzo popularne stawianie „ekumenicznych krzyży”. Niektóre z nich trudno nawet nazwać krzyżem, gdyż swą konstrukcją bardziej przypominają… trzepak, płotek lub barierkę.

Wspólne krzyże sprawiają wrażenie tak jakby Chrystus się rozdzielił, lub było ich dwóch – prawosławny i rzymskokatolicki. Modlitwa, choćby i ekumeniczna do dwóch chrystusów sprawia wrażenie głębokiej schizofrenii u osób które biorą w tym udział. Myślę, że nie trzeba przypominać, że tego typu propagandowe akcje w swej symbolice są niezgodne z nauczaniem Św. Ojców i nie mają analogii w historii 2000 lat istnienia Chrześcijaństwa.

Poniżej zdjęcia wraz z opisami, które podzieliłem na dwie kategorie: krzyże złączone na stałe i krzyże-pomniki stawiane obok siebie mający podkreślać ich ekumeniczny charakter.

„ŚWIĘTO WSI OLCHÓWKA”

Od 2004 roku w pierwszą czerwcową niedzielę wśród świętych obrazów i chorągwi – płynie przez Olchówkę procesja koncelebrowana i prowadzona przez batiuszkę Aleksandra Surela z parafii prawosławnej w Narewce i proboszcza parafii rzymsko – katolickiej w Narewce – księdza Wojciecha Kraśnickiego. Mieszkańcy ustawiają cztery ołtarze – jeden na początku wsi, dwa w środku – i ostatni na końcu wioski. Wśród domów w Olchówce – dwa zamieszkałe są przez rzymskich-katolików .W jednej z tych rodzin mąż jest katolikiem , żona – prawosławna. Dlatego na ostatnim ołtarzu  stoją obok siebie : dwa krzyże rzymsko-katolicki i prawosławny a w pomiędzy nimi  ikona Bożej Materii.

 W  2005 roku – mieszkańcy Olchówki postawili na końcu wsi dwa stojące obok siebie dębowe „krzyże” – rzymsko-katolicki i prawosławny – zespolone jednym, wspólnym ramieniem.
Ze wspomnień mniszki Eudokii Lachockiej:
„Obaj duchowni zatrzymywali się z ludem przy czterech kolejnych stołach, wystawionych przed domami. Stały przy nich prawosławne chorągwie, a na stołach ikony. Czytane były wtedy Ewangelie, przez duchownych prawosławnych w języku cerkiewnosłowiańskim i przez księdza katolickiego po polsku” (Przegląd Prawosławny 7/313).
.
.
.
.
EKUMENICZNY POCHÓWEK MIESZKAŃCÓW SUPRAŚLA I OKOLIC ŻYJĄCYCH W XVI, XVII I XVIII w.
.
W sobotę – 25 maja 2013 r. na rzymsko-katolickim cmentarzu odbyła się niecodzienna uroczystość ekumeniczna, w której uczestniczyli przedstawiciele Kościoła rzymskokatolickiego (ks. Andrzej Chutkowski), Cerkwii prawosławnej (Archimandryta Andrzej Borkowski) i greckokatolickiej (o. Dymitr Harasym – Konsultor Protoinhumen Zakonu Świętego Bazylego Wielkiego wraz z Bazylianami: o. Bazylim i o. Mirosławem) oraz władze miasta i zgromadzeni mieszkańcy Supraśla. Po odprawionych modlitwach za zmarłych dwie ekumeniczne trumny ze szczątkami mieszkańców okolic Supraśla żyjących na tych terenach w XVI, XVII i XVIII wieku zostały złożone we wspólnej mogile przy kaplicy pw. Wszystkich Świętych. Na szczątki te natrafiono przed dwoma laty, podczas modernizacji ulicy Konarskiego, w pobliżu supraskiego klasztoru.
.
.
.
Na terytorium monasteru w Supraślu, a dokładniej na katakumbach znajdują się kolejne dwa złączone ramionami krzyże.
.
BIAŁA PODLASKA: Ekumeniczne nabożeństwo poświęcenia ekumenicznych krzyży w Kaliłowie.
.
W maju 2013 roku z inicjatywą postawienia krzyży wystąpili proboszcz parafii prawosławnej w Białej Podlaskiej i jednocześnie członek masońskiego klubu Rotary Andrzej Pugacewicz oraz kapelan katolicki Straży Granicznej z parafii pw. Kazimierza Królewicza w Białej Podlaskiej Mirosław Kurianiuk.
.
.
.
Kruszyniany – szlak ekumeniczny, krzyże nad zalewem Ozierany
.
Szlak ekumeniczno-historyczno-przyrodniczy, o długości 5 km, przebiega wokół zbiornika Ozierany. Wokół ozierańskiego jeziora leśnicy stworzyli unikalny szlak przyciągający pięknymi rzeźbami i niepowtarzalnym krajobrazem odtworzonej puszczy, wabiący legendami i osadzonymi w rzeczywistości opowieściami. Mamy tu zatem starosłowiańską Dziewannę, leśnego odpowiednika Świętowita – Lasowita, Samuela Murzę Krzeczkowskiego – założyciela tatarskich Kruszynian, bezimiennego Żyda, który przy manifecie  opowiada historię swego narodu, i podlaskiego diabła Kuwasa – egzemplifikację naszych wad. Trudno również  nie zauważyć ozierańskiego potwora – Łobody, szczególnie niebezpiecznego w bezksiężycową noc. Nad jeziorem króluje ekumeniczna góra opatrzona krzyżami: katolickim i prawosławnym oraz muzułmańskim kamieniem.
.
.
.
.
EKUMENICZNE pielgrzymki na Grabarkę.
Wyjeżdżając ze Świętej Góry Grabarki tuż za wioską Sycze można natknąć się na dwa postawione przy drodze ekumeniczne krzyże.
.
.
Zaś na samej Świętej Górze znajdują się zespolone, tym razem u ich podnóża ekumeniczne krzyże.
.
.
Hajnówka
W centrum miasta Hajnówka znajduje się niecodzienny krzyż symbolizujący herezję apokatastazy – zbawienia wszystkich. Ukośną poprzeczkę symbolizującą piekło i Niebo zastąpiono masońskim symbolem victoria – „V”, czyli „piekła nie ma hulaj dusza”.
.
.
To tylko część z wielu już stojących na Podlasiu ekumenicznych krzyży i krzyżopodobnych symboli.
-PP
Komentarze
  1. Waldi pisze:

    Używanie sformułowania „ekumeniczny krzyż” dla dwóch stojących obok siebie krzyży jest bezsensowne tak jak dawny „socjalistyczny zeszyt w kratkę”. Moim zdaniem te dwa symbole stojące obok siebie świadczą tylko o tym, że miejsce to jest ważne dla obydwu religii. W świecie wojującego islamu i postepującego ateizmu znajdywanie wspólnych elementów w róznych odłamach chrześcjaństwa nie jest naganne.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s