Pogrzeb greckiego hierarchy według bizantyjskiego rytu.

Posted: 27/10/2013 in inne

10

Pogrzeb greckiego hierarchy według bizantyjskiego rytu. Poniżej znajdują się zdjęcia z pogrzebu  pewnego niedawno zmarłego greckiego hierarchy. Ciało zmarłego podczas nabożeństwa znajdowało się w pozycji siedzącej – na biskupim tronie. Zwyczaj ten został zapożyczony od bizantyjskich cesarzy, których właśnie w ten oto sposób grzebano.

01
.
02
.
03
.
04
.
06
.
07
.
08
.
09
.
11
.
12
.
12a
.
13
.
13a
.
14
.
15
.
16
.
17
.
18
.
19

Komentarze
  1. 39079288 pisze:

    A co za czerwone znaczki mają ci biskupi na kłobukach?

  2. she pisze:

    co było dalej, ciało zostało zasypane/spalone/zakryte? i czym na trzecim zdjęciu od dołu polano hierarchę?

  3. Paweł Jerzy pisze:

    Chodzi mi o odkopanie ciała itd. Nie wiedziałem o tym.

    • Jest to swoisty szacunek oddawany zmarłemu. Gdy pierwszy raz się o tym dowiedziałem, to też byłem tym zniesmaczony. Grecy? A jednak. Grecka ziemia ma te właściwości, że ciała szybko się rozkładają. Podejrzewam, że chodzi o ilość wapnia w glebie. Trudno mi powiedzieć, na ile ten zwyczaj jest jeszcze w użyciu. Na pewno kultywują go tradycyjne greckie rodziny.

      • pnp pisze:

        no i kultywują to na Św. Górze Atos

      • Paweł Jerzy pisze:

        Nie wiedziałem o tym. Dowiedziałem się tego z powyższego artykułu. Przyznam, że zszokowało mnie to.

      • Grekom nie przeszkadza całować bezpośrednio w relikwie, na przykład czaszkę świętego. Dla mnie też to był szok, ale potem doszedłem do wniosku, że przecież tak było od 2000 lat. Podobnie było i poniekąd jest na Rusi (np. w Kijowie).

  4. I jeszcze mała ciekawostka 🙂
    Mnichów grzebie się bez trumien. Ciało zawija się w mantię i wkłada się do wykopanego grobu w kształcie litery „L”. Wsuwa się w dolną boczną niszę i zasypuje się ziemią. Czasami głowę okłada się cegłami, po to aby nie naruszyć czaszki.

    Z tym zniesmaczeniem jest jak z pocałowaniem przez katolika ikony na anałoju. Pierwsza myśl – czy nie będzie na niej zarazków. 🙂 Po przyzwyczajeniu się już nie zwraca się na to uwagi 🙂

Skomentuj

