Ekumeniczne „przejęzyczenie” polskiego władyki w rosyjskiej TV

Posted: 19/02/2015 in ekumenizm

image

EKUMENICZNE „PRZEJĘZYCZENIE” POLSKIEGO WŁADYKI W ROSYJSKIEJ TV

Rosyjski kanał telewizyjny „Sojuz” wyemitował w dniu 11 lutego 2015 roku, w cyklu wywiadów pod tytułem „Archipastir”, nagraną w Jekaterynburgu rozmowę z prawosławnym arcybiskupem białostocko-gdańskim Jakubem. Władyka, nie kryjąc napięcia, odpowiada na trudne pytania Dmirtija Brodowikowa na temat sytuacji prawosławia w Polsce, odnosząc się m.in. do współistnienia starego i nowego stylu kalendarzowego czy problemu braku działań misyjnych ze strony polskiej Cerkwi. W głęboką konsternację wprawia rażąco mijająca się z faktycznym stanem rzeczy relacja arcybiskupa Jakuba, który, zapytany o to, czy Cerkiew polska bierze udział w spotkaniach modlitewnych z innowiercami, koniunkturalnie odpowiedział:

„Nie, my oczywiście takich wspólnych celebracji nie czynimy, dlatego że Kanony słusznie mówią, iż wspólne nabożeństwa, modlitwy nie powinny mieć miejsca. Jeśli się modlimy, jeśli jesteśmy obecni, dlatego że oni z konieczności zapraszają, po prostu jesteśmy obecni na uroczystości, lecz bez żadnego modlitewnego udziału z naszej strony” (oryg. „Нет, мы конечно торжеств таких совместных не совершаем, потому что Каноны правильно говорят, что совместных богослужений, молитв не должно быть. Если мы молимся, если мы присутствуем, потому что они, надо, приглашают, мы просто присутствуем на торжестве, но у нас никакого молитвенного участия нет” – http://youtu.be/J2-Blq8tqJA, min. 19:03-19:31).

Władyka Jakub, podobnie jak niemal wszyscy członkowie Świętego Synodu Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego, od wielu lat znany jest z nadzwyczajnej ekumenicznej otwartości, czego dowodem są dokonywane wspólnie z heretykami poświęcenia, błogosławieństwa i modlitwy oraz ich obecność w białostockich cerkwiach w celu przepowiadania Ewangelii. Nie trzeba daleko sięgać pamięcią, jak jeszcze przed miesiącem, 19 stycznia 2015 roku, arcybiskup Jakub podczas spotkania ekumenicznego m.in. z rzymskokatolickim biskupem Edwardem Ozorowskim w cerkwi św. Ducha w Białymstoku stwierdził, że wśród form poszukiwania jedności między prawosławiem i innymi wyznaniami chrześcijańskimi „najbardziej skuteczna jest wspólna modlitwa”.

Taka praktyka jest tymczasem sprzeczna z jednoznacznym zakazem wspólnych modlitw z innowiercami, nawet prywatnych, wynikającym z nakazów św. Pawła (2 Tes 3, 6; 2 Tm 3, 5; Tyt 3, 10; 2 Kor 6, 14-17; Dz 19, 9) i obwarowanym przez Święte Kanony, potwierdzone przez trzy Sobory Powszechne, najsurowszymi karami – anatemą lub złożeniem z biskupiej posługi. W nauczaniu bogonośnych Apostołów i Ojców modlitwa jest dobrem duchowym uprzednio domagającym się zjednoczenia w wierze. Wspólna modlitwa, podobnie jak komunia eucharystyczna, może więc być tylko skutkiem wspólnego wyznawania jednej wiary w Chrystusa, nigdy zaś wyjściową przyczyną jedności wiary. Trzeba przy tym dodać, że z racji tego, iż zakaz wspólnej modlitwy z innowiercami odnosi się wprost do fundamentów jedności dogmatycznej, nie można w stosunku do niego stosować zasady ekonomii, czyli rozluźnienia dyscypliny określonej przez Święte Kanony.

Dlaczego jednak tego, czego wstydził się władyka Jakub w Rosji, nie wstydzi się w Polsce? Idąc za przytoczonymi słowami hierarchy z wywiadu dla telewizji „Sojusz” i bolesną faktografią widać, że to, co w zakresie ekumenizmu dzieje się w naszym kraju, nosi wyraźne cechy działania z pełną premedytacją. „Czy jednak – pytamy za Łk 18, 8 – Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?”. Z pomocą w rozwikłaniu tej wielkiej troski nadciąga ponownie władyka Jakub, który w tej samej rozmowie przyznaje z uśmiechem, że Cerkiew prawosławna w Polsce nie podejmuje zorganizowanych dzieł misyjnych, gdyż „z pewnością nie byłoby nam w Polsce tak lekko. Nie możemy tego robić”.

Źródła:
http://youtu.be/J2-Blq8tqJA
http://www.archibial.pl/news.php?id=1190

Za: fb.com/PPE

Reklamy
Komentarze
  1. Krystek pisze:

    A ja bym zapytał z innej beczki: po co udzielać wywiadów w językach, którymi tak koślawo się posługujemy? Ja rozumiem, że w cerkwiach na terenie Polski utarło się mówienie różnorodnych „kazań” w pseudorosyjskim koślawcu i nikt nie ma nic przeciwko temu, bo treści i tak w tym żadnej, więc co za różnica jakimi dźwiękami tę beztreść się wypluwa. No ale to już jednak „występy zagraniczne”…

  2. rtyu pisze:

    Bądź co bądź, ale rodzimym językiem dla metropolity z pewnością nie jest język ukraiński w czystej postaci, a tylko narzecze ukraińskie. Abp. Jakub jest wg mnie dwujęzyczny (w młodości równolegle rozmawiał w języku polskim, jak i gwarze klejnickiej – w żadnym wypadku nie rosyjskiej). W zasadzie obaj hierarchowie są usprawiedliwieni – ani abp. Jakub ani metropolita Sawa nie ukończyli studiów filologicznych. Najważniejsze, że są rozumiani przez odbiorców. Widzę większy problem w tym, co mówią niż jak mówią…

    • W jakim zatem języku otrzymali wykształcenie teologiczne? Władyka białostocki skończył studia w Federacji Rosyjskiej, choć co poniektòrzy mawiają że dzięki komputerowym podarkom które taszczył na plecach do FR. Władyka Sabba w byłej Jugosławi lecz z serbskim też mu nie idzie za najlepiej (chyba że zapomniał). Czyżby mamy doczynienia z teologią z poziomu gwary?

  3. kolega z seminarium pisze:

    I dlatego nigdy nie powinien być metropolitą. Po prostu się nie nadaje.

    • starik pisze:

      Niektórzy mówią, że to samozwaniec?

    • sdfg pisze:

      To, że metropolita Sawa się nie nadaje to przesada. Metropolita jest OK w porównaniu do abp. Jakuba. Chociaż… jaki poziom prezentuje większa część wiernych, taki poziom krasomówstwa.

      Nie oszukujmy się, ale PAKP nie ma zbyt wiele do zaoferowania inteligencji prawosławnej (która może jest niewielka, ale jednak istnieje). To środowisko jest bardzo hermetyczne. I słusznie zarzucono Polskiej Cerkwi brak misyjności. Ale w sumie kto ma wychodzić do ludzi – nietolerancyjni, zamknięci i niepotrafiący się poprawnie wypowiedzieć prawosławni duchowni? Może to i lepiej że się nie udzielają.

      Za apogeum żenady uznałabym jednak nie wystąpienie w telewizji Sojuz, ale ubiegłoroczne życzenia imieninowe abp. Jakuba dla abp. Ozorowskiego wygłoszone w bazylice mniejszej Wniebowzięcia NMP w Białymstoku, nagrywanych przez telewizję.
      Nie jestem w stanie zacytować, ale zaczął od apostrofy do wspaniałej posługi abp. Ozorowskiego i dodał coś w stylu „proszę nie zapominać też o prawosławnych, bo my też tutaj jesteśmy” – wynikało z tego, że zwraca się o pomoc do abp Ozorowskiego w otoczeniu opieką duszpasterską wiernych prawosławnych, ponieważ on sam sobie nie radzi, a posługa katolickiego metropolity białostockiego jest tak znakomita, że jego pomoc jest niezbędna. :(:(:( To była dopiero porażka, ręce mi opadły kiedy to usłyszałam i zobaczyłam.

      • Milwaukee pisze:

        Właśnie o to chodzi, że niektórzy prawosławni duchowni niestety się udzielają mimo braku odpowiednich kwalifikacji umysłowych i zrażają tym do siebie różne grupy. Aktywność tę widać bardzo dobrze na przykład w niektórych prawosławnych grajdołach na Facebooku. Proszę wpisać „grupa prawosławni” w wyszukiwarkę, znajdzie pani link do pewnego forum, gdzie umieszczono wrażenia z obserwacji jednej takiej „społeczności”, może zechce się pani wypowiedzieć na ten temat. Zawsze to jakiś jaśniejszy głos w powodzi tej beznadziei.

      • ad res pisze:

        @ Milwaukee:
        opinie wyrażone na forum „racjonalista.pl” mają być wyznacznikiem czyjegoś stosunku do takich, czy innych środowiska prawosławnych i oceny ich aktywności?
        Co może łączyć czytelnika ww. strony internetowej i niniejszej?
        „…jakaż jest wspólnota Chrystusa z Beliarem lub wierzącego z niewiernym?” (2 Kor 6,15)

      • Chrystofor pisze:

        Ale być może chodziło abpowi o zwrócenie większej uwagi na wyznawców prawosławia wśród samych katolików, a nie o pomoc duszpasterską wewnątrz.

  4. Milwaukee pisze:

    @ ad res

    Nie „opinie wyrażone na forum racjonalista.pl”, tylko głos osoby, która obserwowała żenujące zachowania na „grupie prawosławni”, i który to głos znalazł sie akurat na tamtym forum, bo niby gdzie miał się znaleźć? W „Przeglądzie Prawosławnym”, na cerkiew.pl? A można by tak prosić jakąś uwagę do meritum, zamiast poszukiwania dziury w całym tylko dlatego, że akurat nie w naszym grajdole się ukazało?

    • ad res pisze:

      A co kogo obchodzi osoba, która „obserwowała żenujące zachowania na „grupie prawosławni”” i jej opinie? Przecież trzeba mieć umysł rozwielitki, żeby sądzić że na tym portalu (racjonalista.pl) kogoś zbytnio obchodzi poziom czyjegoś religijnego „grajdoła”…
      Dowalić każdemu „nieracjonalnemu” = wierzącemu (w taki, czy inny sposób) w jakiegoś Boga – oto motto tej strony.
      Dla mnie zupełnie bez znaczenia jest to, czy na tej stronce zachwycają się nad prawosławnymi, czy też się z nich wyśmiewają.
      Nie rozumiem więc celu powoływania się na taki „autorytet”.
      BTW: co akurat w tym zjawisku pt. „grupa prawosławna” jest takiego żenującego? Przecież większość internetu to właśnie żenada (zob. posty powyżej)…

      • Milwaukee pisze:

        Ach, po tym wpisie już przynajmniej widać, o co chodzi. Przepraszam prowadzących tę stronę, że niepotrzebnie wszedłem w polemikę z prowokatorem. Ale w dalszym ciągu liczę, że pojawią się osoby, którym jednak zależy na jakiejkolwiek dyskusji, a nie na omijaniu i ośmieszaniu niewygodnych tematów wzorem „Przeglądu Prawosławnego”. Mam cichą nadzieję, że mamy w cerkwi chociaż małą grupkę osób, która wie o tym, że jeśli coś pozostaje poza uwagą grafomańskich tekstów Radziukiewicz i Czykwina to nie znaczy wcale, że to coś nie istnieje. I że jeszcze kogoś jednak obchodzi problem braku swobody wypowiedzi w naszej Cerkwi (która jest ze wszech miar degenerująca zarówno dla wiernych, jak i kleru).

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s