Sprzeniewierzenie się Prawosławiu poprzez kalendarz.

Posted: 06/07/2015 in dobre artykuły, historia

image

 Bp Grzegorz  (Grabbe) [† 1995 r.] należący do do Ruskiej Zagranicznej Cerkwi Prawosławnej nie będącej w jedności z PAKP-em.

SPRZENIEWIERZENIE SIĘ PRAWOSŁAWIU POPRZEZ KALENDARZ

Źródło: Biskup Grzegorz (Grabbe).Cerkiew i jej nauka w życiu człowieka. (Pisma zebrane) Tom trzeci. – Jordanville. Drukarnia bł. Hioba Poczajowskiego, 1992 – s. 173-187.

Источник: Епископ Григорий (Граббе). Церковь и ея учение в жизни. (Собрание сочинений.) Том третий. — Джорданвилль: Тѵпография преп. Иова Почаевского, 1992. — С. 173-187.

[Artykuł biskupa Grzegorza został też opublikowany w angielskim dodatku do  „Orthodox Life” nr 6, 1983]

 

Przejście Metropolii Amerykańskiej na nowy system kalendarzowy, który nazywany jest tam „poprawionym juliańskim” (chociaż w istocie jest gregoriański) z próbą dostosowania go do prawosławnych paschaliów, wywołuje niemałe zainteresowanie. Ma ono tym większe znaczenie, że niektóre parafie Metropolii nie zaakceptowały reformy. Gdy zaś próbowano na nie wywierać naciski, oderwały się od Metropolii i, pragnąć dochować posłuszeństwa tradycji Kościoła bez modernizacji, przyłączyły się do Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego za Granicą.

W kwestii owej reformy wywiązała się polemika, w jej ramach przedstawiciele Kościoła Prawosławnego w Ameryce starają się udowodnić, że chodzi tutaj o przejście do doskonalszego odliczania czasu. Tak piszą ludzie, którzy myślą tylko o jednym: że chcieliby obchodzić święta kościelne (zwłaszcza Boże Narodzenie) w tym samym czasie, co katolicy i protestanci. Natomiast nie pojawił się tam do tej pory ani jeden artykuł napisany przez naukowców– astronomów naprawdę znających się na rzeczy.

Jest rzeczą ciekawą, że w niespodziewanym momencie taka specjalistyczna praca naukowa jednak powstała, przy czym jej autor okazał się zwolennikiem kalendarza juliańskiego: w publikacji zbiorowej Akademii Nauk ZSRR Kontekst 1978 r. pojawiła się niezwykle interesująca publikacja A.N. Zielińskiego pt. Zasady konstrukcji kalendarza staroruskiego[4]. Artykuł ten liczy 45 stron i obfituje w przeliczne odwołania do najróżniejszych źródeł.

Komentarze
  1. qwer pisze:

    Wg mnie dla życia cerkiewnego juliański kalendarz jest jedynym właściwym. Do takiego twierdzenia nie muszą mnie przekonywać jakiekolwiek publikacje naukowe. Wyznacznikiem jest św. Ogień na Grobie Pańskim tylko w terminie kiedy obchodzone są święta Wielkanocne przez prawosławnych. Skoro więc Panu Bogu odpowiada świętowanie Wielkanocy wg kalendarza juliańskiego to idąc drogą logiki, pozostałe święta również powinny być wyliczane wg tego kalendarza. Skoro kiedyś tak ustalono i przez wieki się tego trzymano to należy tę tradycję kalendarzową zachować.

    Jeśli papieża koptyjskiego i rzymskiego boli temat osobnego obchodzenia świąt przez chrześcijan, to osobiście nie widzę problemu, by wraz ze swoimi wiernymi zaczęli świętować wg kalendarza juliańskiego. Podejrzewam, że takie posunięcie zaowocowałoby powrotem prawosławnych cerkwi nowokalendarzowych do kalendarza juliańskiego.

    W tym przypadku drogę, którą należy podążać jasno wskazuje Duch Święty.
    Obawiam się jednak, że zbliżający się sobór wszechprawosławny nie będzie tą drogą podążał, lecz drogą źle pojętego ekumenizmu (tj. rezygnacją z tego co właściwe i uświęcone tradycją wielu wieków).

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s